Hoe werkt een VvE in een appartementencomplex?

17 november 2022
WonenCadeaus voor binnen

Het kopen van een appartement werkt iets anders dan een ander soort woning. Bij een huis koop je namelijk de grond waarop het huis staat. Daar ben je eigenaar van. Omdat een appartementencomplex uit meerdere woonlagen bestaat, ben je eigenaar van slechts een onderdeel van dat gebouw. Je koopt het recht om een stukje van dat gebouw te gebruiken. Daarom wordt er op de koopakte meestal gesproken van eigendomsrecht. Samen met je medebewoners ben je eigenaar van het gebouw. Je bent dus ook mede-eigenaar van de algemene ruimtes in dat gebouw en medeverantwoordelijk voor het onderhoud. Zaken die daar onder vallen zijn bijvoorbeeld onderhoud aan de lift, het trappenhuis en het dak maar ook het inhuren van bijvoorbeeld schoonmaakbedrijf Amsterdam voor de algemene ruimtes. Om dat allemaal soepel te laten verlopen is het verplicht om een Vereniging van Eigenaars te hebben. Ofwel een VvE.

Wat kost een VvE?

Wanneer je een appartement koopt wordt je automatisch lid van de VvE. Dit lidmaatschap is verplicht en kan niet opgezegd worden. Om te zorgen dat er voldoende budget is voor de taken van de vereniging betaalt ieder lid een vast bedrag per maand. Vaak worden dit servicekosten genoemd. De hoogte van deze kosten hangen meestal af van de afmeting van je appartement. Ze worden dus berekend per vierkante meter. Gemiddeld kan je uitgaan van een bedrag van rond de twee Euro per vierkante meter. Iedere VvE is verplicht om een reserve te hebben voor groot onderhoud. Een spaarpotje dus. Daarvan kunnen eventuele grotere reparaties betaald worden. De servicekosten die je over een jaar betaalt zijn een voorschot. Soms blijft er van dit voorschot een deel ongebruikt en kan het voorkomen dat je aan het einde van het jaar geld krijgt teruggestort. Er kan echter ook besloten worden dit overschot in de spaarpot van de vereniging te storten.

Het bestuur en de ledenvergadering

Ieder jaar houdt de vereniging een vaste ledenvergadering. Binnen deze ledenvergadering wordt ook het bestuur samengesteld. Dit kunnen medebewoners zijn die zich verkiesbaar hebben gesteld, of, wanneer niemand deze taken tot zich wil nemen, een externe partij. Meestal bestaat een bestuur uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Tijdens deze jaarlijkse vergaderingen worden door alle leden belangrijke beslissingen genomen en wordt er een begroting gemaakt voor het komende jaar.

Schoonmaak en onderhoud

Onder de verantwoordelijkheden van de vereniging vallen alle gezamenlijke onderdelen van het gebouw. De VvE regelt bijvoorbeeld een bedrijf voor de schoonmaakdiensten. Een schoonmaakbedrijf komt meestal wekelijks alle ruimtes voor algemeen gebruik schoonmaken. Denk hierbij aan het stofzuigen en dweilen van de aankomsthal en het trappenhuis en het zemen van de ramen. Fijn dat de bewoners dit niet zelf hoeven te doen. Ook is de VvE verantwoordelijk voor het onderhoud van de eventuele lift. Maar ook de fundering, de gevel en het dak vallen onder de Vereniging van Eigenaars. Deze zijn namelijk allemaal onderdeel van het hele gebouw. Daarnaast regelt de VvE dat de verzekeringen van de gezamenlijke ruimtes op orde zijn. Denk hierbij aan een collectieve opstal- en aansprakelijkheidsverzekering.